BÜYÜKKARIŞTIRAN TARİHİ
Büyükkarıştıran
Traklar zamanında kuruluş bir yerleşim yeridir.
Dr. Konstantin Yosif İreçek: Belgrad İstanbul
Roma Askeri yolu adlı eserinde Drusipara için adı Odyrislerin pazarı
anlamına geldiğini yazmaktadır.
Fransız seyyah Bertrandon de la Broguiere göre
Antik kent Drusipara’nın tarihi bilinmiyor. Büyük ihtimal kuruluşunu Trakya
halkı olan Astailere borçludur demektedir.
Drusipara
bu iki Trak kabilesinin arasında bir kale şehri olarak kurulmuştur.
Lüleburgaz,
Çorlu yokken (Odrysiana) Büyükkarıştıran vardı. Dünyadaki ilk fuarlardan
biriside Drusipara (Büyükkarıştıran) da yapılmıştır.
Nazif Karacam Efsanenden gerçeğe Kırklareli
Demir Fariz Drusiradan Büyükkarıştıran’a
İstanbul 2016
Dr.Konstantin
Yosif İreçek İstanbul Belgrad Roma Askeri yolu adlı eserinde dördüncü gece
durağı olan Drusipara (Drizipara)’ya gelinirdi. Eski ve sık sık zikri geçen bir
tepedeki bu günkü Karıştıran yakınındaki eski padişahların av köşkünün
bulunduğu bir kasabaya varılır.
Dr.Konstantin Yosif İreçek Bu şehirden kuzeye
doğru Anhiola (Ahyolu) Osmanlı da Kuzey
yolu ve bu şehirden ötesine uzanan
Silistre’ye ulaşan bir yol ayrılırdı. Bu yol VI Yüzyılında Tuna’yla İstanbul arasındaki
anayolu oluştururdu.
Dr.Konstantin
Yosif İreçek İmparator Maximian zamanında bir Romalı asker olup işkencelere
uğratılan aziz Alexsander (İskender) Drizipara’da başı kesilerek öldürülmüştür..
Bütün Trakya inanç sahiplerince son derece saygınlık kazanmıştı.
İmparator Maximilian döneminde (206-305)
Alexandrer (İskender ) isminde Hırıstiyan bir Romalı asker tanrı Jüpitere adak
sunmayı reddetmiş ve orada başı kesilerek öldürülmüştür.
Büyükkarıştıran
Hırıstiyanlar ve Müslümanlar içinde saygınlık kazanmıştır. (Aziz Aleksander
M.S. 280-306) Drusiparada başı kesilmesi hadisesi İncilde yer almış konu ile
ilgili üç adet ayet bulunmaktadır. Eski Drizipara’ya Bizanslılar Mesine (Metropolitik) adını vermişler.
Demir Fariz Drusiradan Büyükkarıştıran’a İstanbul 2016
KARIŞTIRAN
SÜLEYMAN BEY
Peygamberimiz
Hz. Muhammet dediği (Hadise şerif) “Kostantıniyye ( İstanbul )
elbette feth olunacaktır; onu fetheden kumandan ne güzel kumandan, onu fetheden
asker ne güzel askerdir!”
Bu askerlerden biriside Vize uç beyi
Karıştıran Süleyman beydir. İstanbul’un fethinde surlara sancağı ilk dikendir. Büyükkarıştıran’ı
Drusipara’ya alternatif olarak kuran kişidir.
Prof Dr.Ferudun Emecen, İstanbul’un
fethini anlattığı satırlarında Rumeli
beylerinden Karıştıran Süleyman beyin şehre ilk giren askerlerin başında
geldiğini kaydediyor.
Bihişti: ‘Evvelâ hisar-ı
âli-mikdâra çıkan merhûm ve mağfûr babam Süleyman Bey idi demektedir.
Ferudun Emecen Fetih Kıyamet 1453
OSMANLI DÖNEMİ BÜYÜKKARIŞTIRAN
Baba oğul arasındaki Karıştıran savaşı
Şehzade
Selim’in Rumeli’ye geçişi İstanbul’da duyulunca padişahı Edirne’ye götürmek üzere yola
çıkarmışlar. Bunu haber alan Selim asi
olmadığını babasına tazimlerini arz için geldiğini beyan etmiş ve kendisine
nasihat için babası tarafından gönderilen elçiye babasının elini öpmek üzere
geldiğini arz eylemiştir.
Bayezid
ihtiyar olduğu için araba ile hareket edip Büyükkarıştıran Çukurçayır
mevkiinde Selim’in karşısına gelmişti. Bayezid’e binmiş olduğu
arabanın penceresinden kendisinin elini
öpmek üzere gelen oğlunun kuvvetleri gösterilince Bayezid teessüründen
ağlamıştır.
917
Cemaziyelevvelinin sekizinci günü ( 3 Ağustos 1511 ) iki taraf arasında vukua
gelen muharebede Selim kuvvetleri bozuldu. Şehzade güçlükle kurtularak
Karadeniz sahilinden İğneada’dan gemiye atlayarak Kefe’ye gittiği haber alındı.
Emecen Ferudun,
Zamanın İskenderi Şarkın Fatihi Yavuz Sultan Selim, s. 57. 49
İ. H. Uzunçarşılı, a.g.e., C.II, s.241-242.
KARIŞTIRAN
SAVAŞI MİNYATÜRÜ
Resmin
sağ tarafında, savaşı bir araba içinden izleyen II.Bayezıd ve askerleri, sol
tarafında ise Yavuz Sultan Selim’in yandaşları betimlenmiştir. II.Bayezıd bir
atın çektiği araba içinde profilden resmedilmiştir. Önde üç yeniçerinin
Yavuz’un yandaşlarına doğru diz çökmüş vaziyette nişan aldıkları
izlenebilmektedir. Sol tarafta elinde kalkanıyla yandaşlarının başında Yavuz
resmedilmiştir.
II. BAYEZİD’İN KARIŞTIRANDA ÖLÜMÜ
Sultan Selim saraya gelüp tahta cülûs eyledi ve Sultan
Bayezid Dimetoka’ya varmadan esnay-ı rahda şehadetle âhireti teşrif buyurup…”
(Tenkihü’t-Tevarih). “Bayezid Han Dimetoka’yı ihtiyar edip koç ile saraydan
çıkıp… Karışdıran’a vardıkta Sultan
Selim’den ecel şerbeti gelüp bile bile yedirdi vefat etti.
Bayezid’in
vefatı yaşından mı yoksa uzun müddet ızdırablarından mı ? yoksa hizmetkar
sıfatıyla yanında bulunan Ceneviz Manavino’nun isnad ettiği veçhile aslen
Yahudi olan tabibin Selim’in emri üzerine verdiği zehirden mi neş’et etmiştir.
Burası bilinmez. Bu babda Venedik elçilerinin raporlarında suküt edilmiş olması
bütün müverrihler tarafından tekrar edilen bu isnadı hakikatde tekzib eder. Lakin müverrihin-i devletin de
sükutu ve Selim’in bütün hayatı bunu müeyyed görünür.
Tarihçiler
yolda hastalandığından veya ihtiyarlığa keder de munzam olarak olduğundan
bahsederlerse de “ Tenkihu’t-tevarih” zehirlenmek suretiyle öldüğünden
bahsetmekte ve gösterişte o rivayeti teyid etmektedir. Şamdanizade
Müriu’t-tevarih’te Karıştıranda şehiden vefatını yazar.
Bayezid’in
vefatı oğlu Yavuz Sultan Selim tarafından doktoruna verilen emir ile Karıştıran
‘da zehir yedirilerek öldürülmüştür.. Daha önce yine Karıştıran Çukurçayır
mevkiinde babası tarafından ordusu kılıçtan geçirilmiştir. Selim bu olayın etkisinden hiç kurtulamamıştır. Mısır seferi sırasında
ordu Karıştıran menzilinde konakladığında otağından çıkan Selim üzgün ve kızgın
şekilde babası ile savaştığı Çukurçayır mevkiini ziyaret etmiştir. Karıştıran
konağı olarak bahsi geçen yer . II Bayezid oğlu ile yapılan savaşta arabasının
içinden savaş alanını seyredip emiri buradan vermiştir. Aynı yerde oğlunun
verdiği emri uygulayan doktoru tarafından zehirlenmiştir. Bu olayın etkisinde kalan Selim kendisi
rahatsızlanınca burada kalmayıp Sırtköy kırında otağında ölmüştür. Mısır seferi
sırasında Vezirazamlık mührünü kabul etmeyen Hersekzadeye alt yoldan gittiği bu
yoldan kendisi babasını zehirlediği yerde değil de aşağıdaki yoldan giderek
Sırtköy kırında konaklamıştır.
II.Bayezid devri şairlerinden Behişti (Ahmet
Sinan Çelebi) Karıştıran’lı olup bu
devirde sancak beyliği rütbesine kadar
yükselmiş. Bayındırlık işleri ile görevlendirilmiştir. Karıştıran’da bulunan
Rüstem paşa kervansarayından önce bulunan kervansarayı yaptıran da Behişti veya
babası Karıştıran Süleyman bey tarafından yaptırılmıştır. Yerleşim bu hanların
etrafında gelişmiş ve köy oluşmuştur.
Selimname Şükri-i
Bitlisi’dir
Emecen Ferudun, İmparatorluk Çağının
Osmanlı Sultanları-I, s.22-23.
İ.H. Uzunçarşılı Osmanlı Tarihi II/245
Meriü’t-tevarih -Topkapı Sarayı Hazine
Kitapları 1338’den naklen
İ. H. Uzunçarşılı, a.g,e., C.II, s.245,
not 3. 59
Marino Sanuto, 578’den naklen ,
İ.H. Uzunçarşılı Osmanlı Tarihi II/245
KARIŞTIRAN MENZİLİ
Hans Deinschwam
: (1550-1560) 5 Temmuz günü sabahın erken saatlerinde yola çıkarak saat 3 sularında Karıştıran adında bir kasabaya geldik. Burada
üç tane kervansaray vardır.
Büyükkarıştıran
topraklarının Kanuninin damadı Rüstem Paşa’nın mülkü olarak vakfedilmiştir.
Rumeli yolunun orta kolu üzerinde, kurulan Büyükkarıştıran, 1546-47 arasında Rüstem
Paşa’nın gerçekleştirdiği imar faaliyetleri ile tam bir menzil hüviyetini
kazanmıştır. Sefer zamanlarında ordunun, diğer zamanlarda ticaret kervanları,
hac yolcuları ve yöre halkının her türlü ihtiyacını karşılayacak nitelikte,
mimari özelliklerinden ziyade işlevselliğin ön plana çıkarıldığı binalar
yapılmıştır.
Osmanlı
arşivlerindeki Karıştıran menzili belgelerinden bazıları
1383
nolu mühimme (Padişah ve kubbe altı vezirlerinin almış olduğu kararlar) Vize ve
Rodosçuk (Tekirdağ) kadılarına Karışdıran konaklarına götürülecek zahirenin
hazırlanmakta olduğu, geciktirilmeden mahalline gönderilmesi; karşı gelenlerin
haklarından gelineceği.
1153
Vize kadısına Ramazanın on birinci günü sefere çıkılacağından, onuncu konak
olarak tayin olunan Karışdıran'da belirtilen miktarlarda zahirenin hazır
bulundurulması; gerekirse bu hususta Rodosçuk (Tekirdağ) kadısıyla da yardımlaşılması.
T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel
Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı 5 NUMARALI Mühimme Defteri (973 /
1565–1566)
Büyükkarıştıran
menzilinde gelecek olan Sadaret, Yeniçeri ocakları,
topçular, cebeciler ve top arabacıları ile divan memurlarının tayinatları için
gerekli olan zahirenin satın alınacak zahire ve diğer malzemelerin listesi.
Ordunun Çorlu'ya gidiş tarihi 1150 ve Karışdıran'a dönüş tarihi 1151 ve
Karışdıran'dan gidiş tarihi 1152), Hicri
1150 Miladi 1738 yılıdır.
Karıştıran
av sarayının yeri daha önce II. Bayezid’in oğlu yavuz
Sultan Selim ile yaptığı savaş yerine yakındır. Savaşı arabanın içinden
seyreden Bayezid savaş anında burada konaklamıştır. Oğlu tarafından tahtan
indirilince Demitoka’ya giderken burada konakladığı sırada doktoru tarafından
burada zehirlenip ölmüştür.
Samakov
kadısına ve Dergah-ı Ali çavuşlarından Koyun Çavuş’a hüküm Karıştıranda
müteferrikalardan Berham’ın emri üzerine inşa etmekte olduğu ve saraya lazım
olan demir malzemenin parasıyla ve diğer bahası ile varan adamına teslim
edilmesi Tarih:H.20-02-980 M.02/07/1572 (Kanuni Sultan Süleyman devri)
COA.A(DVNSMHM.d.. 19-361-H-20-02-980
Defter
oldur ki Karıştıran nâm mahalde yeniden
binâsı fermân buyurulan saray-ı âmirenin gelir ve gider müfredât
defteredir ki aynı beyân olunur.
Fî
beyânı masrafı
Karıştıran
av sarayı: Çorlu ile Lüleburgaz arasında
Karıştıran Kasabasındadır. İstanbul’un alınışında yararlığı görülen Cebe Ali
Bey’in yeğeni olup sonradan Bursa subaşılığı yapmış bulunan Karıştıran Süleyman
bey’e izafeten isminin verildiği Karıştıran kasabasıdır.
Padişah
Avcı Mehmet (IV Mehmet ) Karıştıran kasabası çevresine Şikarğah-ı selatin
yaparak İstanbul’a gidip geldikçe avlanırdı. Ancak av halkını kışın
barındıracak bir yapı olmadığı için ,uzun süre kalamıyordu. Bu nedenle 1681
yılında Karıştıran’da bir av sarayı
yapıldı. Sarayın ve şikarğah-ı selatinin korunması için de tarih yazarı Çevri
çelebinin babası Ali ağa görevlendirildi.
Atıf
Kahraman Osmanlı Devletinde Spor
BOA, Fon Kodu D_BŞM_d_358_1
PADİŞAHLARIN KARIŞTIRANDA AVLANMALARI
1566 Numaralı mühimmede
Padişah 2.nci Selim Karışdıran konağında konakladığı ve ata binip ava çıktığı.
19 Şevval 973 (9 Mayıs 1566)
5 numaralı müh i mme defteri
Zamanla
ilaveler yapılan saray ihtiyacı karşılamaktadır. Padişah ava çıktığında 20 bin kişilik bir kalabalığa
ulaşmaktadır. Bu kalabalığı barındırmak ve uzun süreli konaklamak için uygun değildir. Padişah 4 . Mehmet sarayın yeniden yapılması için
emir verir.
BOA. 5 Numaralı Mühimme Defteri 973- 1565-1566 Ankara 1996
Demir Fariz Drusiradan Büyükkarıştıran’a İstanbul 2016
BOA. D.BŞM.d., Nu: 16520, Nolu belge
Tarih 6
Zilhicce sene 1092 (4 Kasım 1681 ) ilâ 24 Muharrem sene 1093 ( 2 Şubat 1682 ) Padişah
ava gideceğinden Karıştıran Sarayı'nda Darüssaae Ağası'nın emri üzerine Başkapu
Gulamı'nın bilgisi dahilinde Harem-i Hümayun ve Ağalar Dairesi'nde yapılan
tamirat için Şehremi Anbarı'dan gönderilen muhtelif eşyaların listesi)
Padişah Avcı Mehmed Büyükkarıştıran
civarında avlanmak üzere Karıştıran sarayının eksiklerinin giderilmesi odaların
yeniden döşenmesi içim harem ağası görevlendirilir. Avcı Mehmet uzun süre
bölgede kalacağı için haremindeki cariye, odalıkları ile küçük sultanları
yanında getirmiştir. Sarayda kendisine ait bölümlerin yanında cariyelere harem
ağalarına, sultanlara ve diğer hizmetçilere odalar bulunmaktadır.
fî 6 Zilhicce sene 1092
(M 17 Aralık 1681 ) ilâ 24 Muharrem sene
1093 (2 Şubat 1682 )
(1093 senesinde padişah
ava gideceğinden Karıştıran Sarayı'nda Darüssaae Ağasının emri üzerine Başkapu
Gulamı'nın bilgisi dahilinde Harem-i Hümayun ve Ağalar Dairesi'nde yapılan
tamirat için Şehremi Anbarı'dan gönderilen muhtelif eşyaların listesi .
Padişah Avcı Mehmed uzun süre Büyükkarıştıran
civarında avlanmak üzere Karıştıran sarayının da konaklamıştır. Osmanlı
imparatorluğu Büyükkarıştıran’dan yönetilmiştir. Bunun için ağır yük arabaları
ile İstanbul’da bulunana hazine Büyükkarıştıran’a nakledilmiştir.
“Saray-ı
Atik’te mevcut Sirem arabalarına yüklenen hazinenin İstanbul’dan Karıştıran’a
nakil bahasının tediyesi”
BOA. D.BŞM.d., Nu: 16520, s. 4
BOA. D.BŞM.d., Nu: 16520, s. 6-7
BOA.AE.SMMD.IV.74-8779
Fi H.28-12-1090 M. 30-01-1680
EVLİYA ÇELEBİ
SEYAHATNAMESİNDE BÜYÜKKARIŞTIRAN
Karıştıran Kasabası: Çorlu ile
Burgaz arasında çamur deryası içinde seksen sekiz evli bir kasabadır. Allah
korusun kışın çamurundan fil bile geçemez. Biraz yağmur yağsa hayvanlar ve
yükler batar. Burgaz toprağındandır. Kurşun örtülü güzel bir cami, on dükkanı
ve misafirhanesi vardır.
Kervansarayın
tarihi şudur. Sene H.953
Camiye
bitişik olan çeşmenin üzerindeki tarih: Sene H.953
Buradaki
hayır işlerinin hepsi Sultan Süleyman’nın veziri Rüstem paşa evkafıdır. Hala
mütevellisi Civan kapıcıbaşı-zadelerdir.
Karıştıran –Hanı köyü Burgaz kazası
toprağıdır. Yüz haneli bir cami bir hanlı bakımlı köydür. Ama Çorlu Burgaz
arasında kış günleri 6 saatlik büyük bir menzildir, ki kış günlerinde
çamurundan Mamudi fili, Mengerusi fili, Adana camusu ve boğası sökemeyip beher
sene nice bin at ve araba boğulduğundan çamurunu karıştırdıkları için
karıştıran derler.
Evliya çelebi seyahatnamesi Seyit Ali Karaman-Yücel Dağlı 3. Kitap
1. Cilt
KARIŞTIRAN
KAZASI
Osmanlı devletinde idari yapısında
bulunan Sancaklarda en yetkili yönetici sancak beyidir.Kazalarda ise padişah adına yönetimin başında kadılar
bulunmaktaydı. Bir yerleşim yerine kadı atanması o yerleşim yerinin kaza
olduğunun göstergesidir..
Osmanlı
arşivlerinde Karıştıran kasabasına kadı görevlendirdiğini görmekteyiz.Bu
belgelerin en erken tarihl olanı H. 03/11/1001 M.01/08/1593 tarihli
belgedir.1883 Tarihine kadar Karıştıran’ın kaza olduğu Belgesidir.. İleri
tarihlerde devletin yapmış olduğu idari yapıdaki değişikliklerle Karıştıran’ın
idari yapısı değiştirilmiş nahiyeye çevrilmiştir.
COA. A(DVNSMHM.d…71-480 -H-03-11-1001
M .1/08/1593 Tarihli belgede
Çorlu,Karışdıran ,Babadağı, Kırkkilise, Ereğli, Bergos,Malkara ve Vize
kadılarına :Kazalarındaki terekenin İstanbul zahiresi için Rodoscuk (Tekirdağ)
iskelesine gönderilmesi ile ilgili
fermanda Karıştıran kadısınada yazı yazılmıştır.Aşağıda Karıştıran kadısına
hitaben yazılan belgelerden örnekler bulunmaktadır.
COA.A(DVNSMHM.d…71-481
-H-03-11-1001 Tarihli belgede Rodoscuk
kadısına : Çorlu,Karışdıran , ,Babadağı, Kırkkilise, Ereğli, Bergos
(Lüleburgaz) , Malkara ve Vize kazalarındaki terekenin arabalarla Rodoscuk
iskelesine indirilmesi
COA.A(DVNSMHM.d.. 102-449
H-20-04-1103 M.02/01/1595 Bergos, Babaeski, Karıştıran, Çorlu kadılarına
kethüdayelerine, yeniçeri serdarına, ayan ve iş erlerine kutta-ı tarik eşkiyası
zuhur ettiğinde defetmek için Karıştıran Ustası Ali Ağa’ya yardımcı olunması
“Büyükkarıştıran
mezarlığında kalan birkaç eski mezar taşından birisi olan İbrahim ağa oğlu Hacı
Ali ağanın mezar taşıdır.”
COA.A(DVNSMHM.d…71-676 -H-12-12-1001 M.09/09/1593 Tarihli belgede: Çorlu,Karışdıran ,Hayrabolu,
Babaeski, Bergos, Malkara, İnecik pazarı ve Keşan, Gümilcine, Karasu, Drama,
Zihne ,İpsala, Ferecik, kadılarına İstanbul’un zahire ihtiyacının karşilanması
COA.A(DVNSMHM.d…145-351-H.20-11-1150
M.11/03/1738 Tarihli belge Çekmeceler, Silivri, Çorlu, Karışdıran, Bergos,
Baba-yı Atik (Babaeski) ve Hafsa kadılarına
BÜYÜKKARIŞTIRAN
NAHİYESİ
Osmanlı
devletinde 1883 Yılında çıkarılan vilayet nizamnamesine göre vilayet kazalara
ayrılarak kaymakamlıklar kuruldu. Büyükkarıştıran nahiye merkezine
dönüştürüldü.
1913
yılına gelindiğinde Karıştıran nahiyesine bağlı olan köyler Büyükkarıştıran,
Karamusul ,Küçükkarıştıran , Eyneller (İğneler) ,Mesenlü (Misinli) ,
Çiftlikköy, Ahmetbey ,Satı (Sakızköy ) ,Emirali ,Paşaköy ,Akçaköy , Evrensekisi
(Evrensekiz ) ,Ertuğrul, Seydiler ,Çengerli (Çengelli ) , Foyamık ( Ovacık ) ,
Kayabeyli ,Davudlu , Kazgan ( Kazanköy) Keskinli çifliği (Sütlüce) Pınarbaşı
çiftliği dir
Cumhuriyet
dönemi Büyükkarıştıran Nahiyesine bağlı köyler Karamusul, Küçükkarıştıran,
Çiftlikköy, Seyitler, Ovacık, Çengelli, Davutlu, Kayabeyli, Evrensekiz,
Akçaköy, Ahmetbey
Büyükkarıştıran 25 Mart 1985 tarihli
resmi gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı ile belediye kurulmuştur.
BÜYÜKKARIŞTIRAN TARİHİ YAPILARI
Rüstem Paşa Vakfı eserleri
1530
tarihli muhasebe-i icmal defterinde bu vakfın kaydı yoktur. 1613 tarihli evkaf
defterinde Büyükkarışdıran demekle ma’ruf ve beyne’n-nas meşhur olan
mülk-i karyelerini ve karye-i mezburede olan hamamı ve lillahi bina
buyurdukları karbansaraya muttasıl olan
altı bab dekakini ve karye-i mezburede olan bostanı ve kaza-i mezburesinde Tura
Beğli Mezrası demekle ma’ruf olan Mülk-i
mezralarını , anda olan otuz nefer müzevvec esirleriyle neslen ba’de
neslin ve fer’an ba’de fer’in vakıf eylediler.
Büyükkarıştıran su yolu ve çeşmeleri
Yrd.Doç.Gülçin Küçükkaya :
Büyükkarıştıran kasabası yerleşkesine su getirilmesi için Rüstem paşa vakfı
kayıtlarında istenildiği şekilde manzumeye su getirildi . Kayıtlarda
belirtildiği gibi Hicri 951 senesi Miladi 1537 yılına denk gelmektedir.
Hakkında
birçok arşiv belgesi bulunan bu suyolu, XX. yüzyılın başına kadar köyün su
ihtiyacını karşılayan yegâne suyolu olması bakımından oldukça önemliydi. Ruznamçe
kaydında, Rüstem Paşa’nın vakıf yapıları arasında yer almaktadır.
Rüstem
Paşa’nın vakfiyesine göre inşa edilen iki çeşmeden biri “kârbansarây kurbinde”,
diğeri “hariç-i karyede kaldırım kurbinde” yer almaktaydı . Evliya Çelebi’nin
camiye bitişik olarak tanımladığı çeşme, muhtemelen cami ve kervansarayın ortak
avlu duvarı ile bağlantılıydı. Çelebi, ayrıca metnini verdiği kitabenin,
caminin girişinde bulunduğunu bildirmektedir: Aslını bu çeşmeden sordum dedi
Selsebîlin ayniyim ben pür-safâ Dedim anıniçün revân târîhini Çeşme-i âb-ı
hayât-ı cân fezâ. Sene (953) . Büyükkarıştıran’daki çeşme ve yapıları besleyen
suyolunun kaynağı, köye yarım saat mesafedeki membadan sağlanıyordu.
Karıştıran
yerleşkesi Horhor çeşmesi önüne kadardı. Kaldırım burnu kaldırım ucu veya
kaldırımın bitiş anlamında kullanılmıştır. Eski Horhor çeşmesi kitabesinde 400
yıllık eser canlandırıldığını belirtmektedir. Restorasyonun 1937 yılında
yapılmıştır.400 çıkarıldığında 1537 kalmaktadır. Buda bize eserin yapılış
tarihi hakkında hiç tereddüt e yer bırakmayacak şekilde
bilgilendirmektedir.
Çeşmenin kitabesi: Cumhuriyetin bu
kutlu eseri Nafia Vekili Ali Çetinkaya’nın ve Trakya Umumi Müfettişi Kazım
Dirik’in himmetleriyle 3 km den demir borularla getirilmiş ve harap olmuş 400
yıllık büyük eser canlandırılmıştır.1938 yazılmıştır.
Demir, Fariz, Drusipara’dan Büyükkarıştıran’a,
Büyükkarıştıran Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul
BOA, EV.MKT. 638/68, belge tarihi: 15 Temmuz 1288 /
27 Temmuz 1872
BOA, EV.MKT.
765/89, belge tarihi: 2 R. evvel 1292 / 8 Nisan 1875.
BOA, C.EV.
483/141; BOA, EV.MKT. 1601/29-2; BOA, EV.MKT. 1601/29-9; BOA.
BOA, MVL
894 Gömlek No :42 Fon Kodu 13/Ca/1275
Cağaloğlu Rüstem Paşa Cami
Dr.Gülçin Küçükkaya’nın çalışmasında Kurşun örtülü güzel
bir cami. Hicri 951 tarihli Rüstem Paşa vakfında 12 kere yüzbin akçe ile Karaştıran’a hanlar
tabhaneler yapıldıktan sonra kalanı ile bir cami-i şerif ve hamam inşa oluna.
Camiye bitişik bir de çeşme vardır. Denilmektedir. Minare kaidesi ve temel
duvarları orijinal son yıllarda camide tadilatlar yapılmıştır.
Hans Deinschwam : 5 Temmuz günü sabahın erken saatlerinde
yola çıkarak saat 3 sularında Karıştıran
adında bir köye geldik. Burada üç tane kervansaray var .Bunlardan biri eski.
Diğerleri yeni. Üçüncü ise kurşunla kaplı. Yanı başında yine kurşunla kaplı bir
cami var. Bunları Rüstem Paşa adında bir paşa yaptırmıştır.
Büyükkarıştıran’da
Rüstem Paşa’nın İmar Faaliyetleri Rüstem Paşa’nın vezir-i azâmlığından hemen
önce, 1544 (H. Evâhir-i Receb 951/M. 18-27 Eylül 1544) yılında düzenlenen
küçük, müstakil vakfiyeye göre; 1.200.000 akçe karşılığında Büyükkarıştıran’da
iki han, karşılıklı iki tabhane, sofa ve görevli odaları yapılmasını emretmiş,
yeteri kadar para artması durumunda bir cami ve bir hamam yapılmasını şart
koşmuştur. Yapıların inşasının ardından 1549’da, Büyükkarıştıran toprakları
Rüstem Paşa’ya mülk olarak verilmiştir. Paşa’nın 1557 yılında düzenlenen geniş
kapsamlı vakfiyesinde ise yöredeki mevcut yapıları şu şekilde sıralanmaktadır:
cami, kervansaray, mektep, hamam ve altı dükkân, iki çeşme ve kaldırımlı yollar
ve on iki kere yüz bin akçe ile Karıştıran’da iki han ve karşılıklı iki tabhâne ve sofa ve ulu kimesneler içün
müstakil tabhâneler binâ oluna ve bunlardan ziyâde kalursa bir câmi’-i şerîf ve
bir hamam binâ oluna”.
Rüstem
Paşa tarafından inşa edilen ilk yapı, saçaklı bir son cemaat yeri ile önündeki
ahşap tavanlı bir harimden oluşuyordu. Son cemaat yeri 9,85 x 13,63 m.
ölçülerindeki taş duvarlı cami, dıştan kurşun kaplı çatı ile örtülüydü. İkisi
havale penceresi olmak üzere toplam sekiz penceresi bulunan yapının müezzin
mahfili, bugünkünden farklı olarak “fevkânî”, ahşap bir yapıydı. Dıştan avlu
duvarları ile çevrili camide günümüzdeki taş minarenin yerine, yine zeminden
yükselen, tuğla gövdeli bir minare bulunmaktaydı .
Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 10 Sayı: 19,
Ocak 2020, s. 1-34 5
Balkan
harbinde Bulgar topçusu tarafından topa tutulan Büyükkarıştıran yerle bir
edilmiştir. Bütün binalar yıkılmış yakılmıştır.1912 Ekim ayının sonuna doğru
Karıştıranı terk eden sakinleri Haziran ayında geri dönünce yıkık yanık bir
Karıştıran bulmuşlardır. Rüstem Paşa Camisi
Bulgar topçusunun gazabına uğramış temeline kadar yıkılmıştır.17 Ağustos
1937 Yılında Büyükkarıştıran’a gelen Ulu önder Mustafa Kemal Atatürk o güne
kadar tamiri yapılmayan Rüstem Paşa Cami ve Horhor çeşmesinin tamir edilmesini
emretmiş bu işlerin takibimi Trakya Umum Müfettişi Kazım Dirik
görevlendirilmiştir. Cami temellerine kadar yıkılmış olduğundan , Edirne
de minaresi sağlam kalan bir camiden
sökülen minare Rüstem Paşa camisinin minare temelleri üzerine yeniden
işlenmiştir. Duvarları yerinde bulunan taşlarla duvarlar işlenmiştir. Daha önceki cami kurşun kaplı çatı yerine
ahşap çatı ve kiremit kaplı olarak yapılmıştır.
Demir, Fariz, Drusipara’dan Büyükkarıştıran’a, Büyükkarıştıran
Belediyesi Kültür Yayınları,
BOA, EV. MKT. 1601/29-6, belge tarihi: 19 Şubat 1301 / 3 Mart 1886.
BOA, C.EV. 483/140, belge
tarihi: 21 Receb 1234 / 16 Mayıs 1819.
BOA, C.EV. 660/33278, belge
tarihi: 15 Safer 1091 / 17 Mart 1680;
BOA, İ.EV. 20/2336, belge tarihi: 18 R.evvel 1092 / 7 Nisan 1681;
BOA, C.EV. 38/1890, belge tarihi: 16 Şaban 1206 / 9 Nisan 1792;
BOA, HAT. 1474/20, belge tarihi: 11 C. evvel 1214 / 11 Ekim 1799..
Büyükkarıştıran Koca
köprü ( Taş köprü )
Benedict
Curispeschıtz Yolculuk Günlüğü 1530
I.Ferdinand 1530 Yılının başlarında Joseph Von Lamberg ile Niclas
Jurischitz’i elçiler olarak İstanbul’a gönderiyor. Ferdinand Mohaç savaşı
önceki sınırlara çekilmesi karşılığında Sultan Süleyman’a yüklü miktarda
tazminat ödemeyi kabul ediyor. Joseph von Lamberg ile Niclas Jurischitz’i ateşkes anlaşması yapmaları için İstanbul’a
yollama kararı alıyor. Bu husus 27 mayıs
1530 tarihli yönergede yazılıdır.21 Ağustos 1530 Pazar günü yolu çıkıyorlar.
Kafile 13 Ekim Perşembe günü Lüleburgaz’dan yola çıktıktan sonra iki uzun ve
güzel taş köprüden geçtik. Bu iki köprü arasındaki bir yerde yolumuzun sol
yanında Karıştıran diye bir yer vardı. Uzunca bir süre gittikten sonra güzel ve
bayındır bir kasaba olan Çorlu’ya girdik.
I.Ferdinand
1530 yılında Bosna,Sırbistan ve Bulgaristan üzerinden İstanbul’a giden Joseph
Von Lamberg ile Niclas Jurischitz’in elçilik günlüğü Benedict Curispeschıtz
tarafından kitap haline getiriliyor. Elçiler İstanbul’dan geri dönüşte 26
Aralık Pazartesi günü Çorlu’dan çok erken yola çıktık ve Karıştıran
kervansarayın yanından geçerek Lüleburgaz’a girdik. Elçiler tuttukları notlarda
İki köprü arasında yolun sol yanında Karıştıran diye bir yer vardı demektedir.
Bu köprülerden biri halen ayakta olan Büyükkarıştıran taş köprüsüdür. Diğer
köprü ise günümüze ulaşmayan Değirmen dere (Pınarbaşı) deresi üzerindeki
köprüdür. Temellerinden kalıntılar halen
mevcuttur. Koca köprüden geçen yol eski nahiye binası ve karakol önünden
geçerek Edip iplik önünden Caddeyi kebir (Büyükkarıştıran ile Küçükkarıştıran
sınırını oluşturan eski yol) üzerindeki köprüdür. Günümüzde Kamilin çeşme
olarak adlandırılan çeşmenin yanından geçerek arkasındaki incir ocağının
Lüleburgaz istikametine giden yol Büyükkarıştıran ile Küçükkarıştıran
arasındaki sınırı oluşturan caddeyi kebir yoludur.
Jonh Covel 1670-1679
yıllarında seyahat namesinde Karıştıran’ın kasaba ismini karışmak veya
yoğurmak anlamına gelen karışmak kelimesinden alıyordu çünkü çok az bir yağmur
yağsa bile süngerli killi toprağı eski haline geliyordu. Şehrin güney doğu
tarafında çeyrek mil uzaklıkta küçük fakat çok güçlü bir dere akar. Orada 8
kemer ve 100 adım uzunluğunda bir köprü vardır. Bu derenin üzerinden
geçilebilir. Ancak kışın suyu her tarafı kaplar demektedir. Mimar Sinan’ın yapmış
olduğu eserler arasında Büyükkarıştıran köprüsü yoktur.
1567
nolu mühimme Bergos konağına gelirken
askerlerin köprülerden geçmekte zorlandıkları ve konağa gelindiğinde yağmur
yağdığı.
5
Numaralı Müh. Def. 1097 nolu mühimme (
24 Şubat 1566 )
Edirne'ye varıncaya kadar yol üzerinde bulunan
kadılara Ramazanın on birinci günü sefere çıkılacağından güzergâh üzerinde
bulunan yolların ve köprülerin teftiş edilerek temizlenmesi, gerekirse tamir
edilip gereken yerlere köprü yapılması ve askerin yollardan gelip geçerken
sıkıntı çekmemesi için gerekli tedbirlerin alınması
7 Numaralı Mühimme defteri :Hicri 975-976
(1567-1569 )
Edirneden –İstanbula dönecek olan Padişahın ve Darüssaade
halkının yolları üzerindeki bozuk köprülerin tamiri ve gereken yerlere köprü
yapılması için tayin olunan silahtarlar Kethüdası Mahmut ve Kethüdayeri Yusuf’a
gereken yardımın yapılması
Yazıldı. Mezbur Kethudaya verildi.
Bu fermanda anlaşılacağı üzere 1567-1569 yıllarında
Edirne –İstanbul arası köprülerin tamir edilmesi gereken yerlere yeni köprü
yapılması için Kethuda görevlendirilmesi ve yol üzerinde bulunana kazaların
kadıların bunlara yardım etmeleri emredilmektedir.
Köprü
Günümüzde yöre halkı tarafından Koca Köprü olarak adlandırılan Büyükkarıştıran
Köprüsü; beldenin güneyinde, Ergene Nehri’nin bir kolu olan Yuvalı Deresi
üzerinde yer almaktadır Yapı, 2 Aralık 1844 tarihli bir ruznamçe kaydında,
Rüstem Paşa’nın vakfına bağlı olarak Büyükkarıştıran’daki hayır eserleri
arasında gösterilmektedir Belgede
“cisr-i kebîr”(Koca köprü ) şeklinde, günümüzde bilinen adıyla kaydedilen
yapının -cami, çeşme ve suyolları ile birlikte- onarımı için keşfi düzenlenmiş,
fakat keşiften sonraki sürece ışık tutacak herhangi bir belge tespit
edilememiştir. Mevcut su terazilerinin 650 m. kadar batısında yer alan köprü
yedi gözlü olup kesme taş ile inşa edilmiştir. Uzunluğu 46.52, genişliği 4.20,
yüksekliği 4.95 m. dir.
Büyükkarıştıran’da
ilk yerleşim 1465 ile 1500 Yılları arasında olduğu tahmin edilmektedir.
Büyükkarıştıran’ın Edirne –İstanbul
yolunu kısaltmak ve geniş konaklama alınana sahip arazisi olmasından dolayı yerleşim alanı
seçilmesine sebep olmuştur. İlk Köprüde bu tarihlerde yapışmıştır.
Köprünün doğu ve batı ucunda yeni tarihli bir
sedde duvarı bulunmaktadır. Köprünün tabliye ve asfalt yüzeyinde
deformasyonlar, kemer içlerinde ve tonozlarda yapısal çatlaklar gözlenmektedir.
Klasik dönem Osmanlı köprü mimarisinin karakteristik özelliklerini taşımakla
birlikte inşa yılı ile alakalı herhangi bir kesin veriye ulaşılamamıştır. Söz
konusu benzerlikler dolayısıyla 15 – 16 yy. içerisinde onarım geçirmiş olma
ihtimali bulunmaktadır.
Bergos
kazası hududunda Cağalzade Vakfı'ndan harap olan iki köprünün vakıf tarafından
tamir ettirilmesi. H-27-11-1195
14 kasım 1781
Silivri'den
Bergos'a kadar olan yol üzerindeki kaldırım ve köprülerin tamiri.
H-22-01-1222 1 nisan 1807
5 Numaralı
Mühimme defteri 1332 nolu müh.4 Ramazan 973 (25 Mart 1566)
T.C.Başbakanlık
Devlet Arşivleri Genel Müd. Osmanlı Arşivi Daire Bşk 7 Numaralı Mühimme Defteri 975-976/1567-1569
I-IV yayın Ankara 1997
Dr.
Konstantin Yosif İreçek
Belgrad-İstanbul- Roma Askeri yolu sf.94-95 Ankara 1990
Hans Deinshwam
İstanbul ve Anadoluya seyahat günlüğü sf.327 Ankara 1987
Jonh Covel
1670-1679 Bir Papazın Osmanlı günlüğü
P.L.İnciyan-H.D.
Andereasyan Osmanlı Rumeli’sinin tarihi ve coğrafyası
Bertrandon
Broquiere Deniz Aşırı Seyahati Çeviren İlhan Arda Yıl 2000
İstanbul
Demir, Fariz,
Drusipara’dan Büyükkarıştıran’a, Büyükkarıştıran Belediyesi Kültür Yayınları,
İstanbul
Karıştıran Hanı :
Alman seyyah
Hans Deinschwam
1550 li yıllarda Karıştıran için şöyle anlatmaktadır. 5 Temmuz günü
sabahın erken saatlerinde yola çıkarak saat 3 sıraların da Karıştıran adında bir köye geldik. Burada üç
tane kervansaray var. Bunlardan biri eski. Diğerleri yeni. Üçüncü ise kurşunla
kaplı. Yanı başında yine kurşunla kaplı bir cami var. Bunları Rüstem Paşa
adında bir paşa yaptırmıştır. Bu günkü yolculuğumuzda hiçbir şey yiyip içmeden
10-12 mil yol aldık. Her tarafta kaldırım döşeli yollar tahta ve taş köprüler
ve çeşmeler gördük demektedir. Aynı seyyah yolculuğunda Çorlu Silivri ve
Lüleburgaz viran ve terkedilmiş bakımsız kasabalar olarak bahsetmektedir.
Depremin yıktığı yerleşim yerleri yıkıntıları kaldırılmamış. Yerine derme çatma
yapılaşma meydana getirmişlerdir. Karıştıran için mamur bir kasabadır
denilmektedir.
Mimar
Sinan’ın tezkirelerinde Paşa’nın Büyükkarıştıran’daki eserleri arasında sadece
hanın ismi yer almaktadır. Evliya Çelebi’nin naklettiği kitabe metinlerine
göre, kervansaray ve çeşme, H.953 / M.1546-47 yıllarında inşa edilmiştir. 1550
yılına gelindiğinde yapıların inşasının tamamlanmış olduğu, bu tarihte buradan
geçen Venedikli elçi Catharin Zen’in ifadelerinden anlaşılmaktadır. Osmanlı
dönemi kayıtlarına göre yapıların tespit edilebilen özellikleri ve tarihi
süreçleri aşağıdaki şekilde özetlenebilir:
Bartınlı
İbrahim Hamdi efendi'nin Atlas'ında Karıştıran, Çorlu’dan Edirne'ye giderken
sağ tarafda Hünkârsarayı ve ustası ve hanları var bir konak yeridir demektedir.
Han/Kervansaray
Rüstem Paşa’nın 1544’te inşasını buyurduğu iki adet han, 1557 tarihli
vakfiyesinde bir kervansaray olarak kayda geçmiş olsa da aslında -ilk
vakfiyesine uygun bir biçimde- birbirine eş iki birimli, çifte han şeklinde
inşa edilmişti. 1550 yılında bölgeden geçen Catharin Zen ve 1632’de Edirne’den
başladığı Hac yolculuğu sırasında Karıştıran’da konaklayan Abdurrahman Hıbrî ,
yapı için çifte han tabirini kullanır. 1869 yılında, hanı harap halde gören
vakfın mütevellileri İbrahim Halil ve Osman Celal Bey’in ve Rum ilinde nefs-i
Rodoscuk’da ve Büyükkarışdıran’da ve nefs-i Filibe’de ve… cem’an oniki mevzi’in
her birine bünyâd-ı muhkem ve va’z-ı nihâdı müstahkem esas ve tertibinde hurde
hurdebin ve kıyas-ı terkîbinde fikr-i metin-i gayret-i binî birer kârbansarây-ı
âlî binâ buyurmuşlardır ki vâridin ve misâfirin izinsiz ve ücretsiz nâzil ve
sâkin olalar”. ifadelerine göre, yapı yıkılmadan önce de aynı plan şemasına
sahipti: “..mezkûr hân cesîm ve iki taraflu olub nısfî tamâmiyle hedm ve telef
diğer nısfî harâb olmuş olmağla…”. Osmanlı kayıtlarında “hân-ı kebîr” ve bazen
de hayrât oluşuna istinaden “han-ı sebîl” şeklinde tanımlanan yapı, caminin
kuzeyinde yer almaktaydı ve avlusu cami avlusu ile bitişikti. Bugün Mustafa
Cihan parkının bulunduğu bu alan, cami kotundan yüksekte, suni bir tepe
halindedir.
Benedict Curispeschıtz
“Yolculuk Günlüğü 1530
Demir, Fariz, Drusipara’dan Büyükkarıştıran’a, Büyükkarıştıran
Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul
Alkan Murat Trakya
Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 10 Sayı: 19, 2020
Yurdagül Ahmet T.C. Bartınlı İbrahim Hamdi efendi'nin Atlas'ında Rumeli
BOA, EV.MKT. 1601/29-5, belge
tarihi: 10 C. ahir 1303 / 16 Mart 1886.
BOA, EV.MKT. 1601/29-6, belge
tarihi: 19 Şubat 1301 / 3 Mart 1886.
BOA, EV.MKT. 1601/29-7, belge
tarihi: 13 Şaban 1303 / 17 Mayıs 1886.
Karıştıran
Hamamı
Edirne Karışdıran Menzili'nde
inşa olunan yeni hamama odun ihzarına dair Serbostaniyan-ı Edirne Nasuh'un
arzları ile masrafları için verilen Hazine tezkiresi.
Hamam
Rüstem Paşa’nın vakfiyesinde: Vize
kazasında olub Büyükkarışdıran dimekle ma’ruf ve beyn’n-nâs meşhur olan mülk
karyelerini ve karye-i mezbûrede olan hamamı… vakfeylediler” şeklinde bahsi
geçen hamamın varlığına işaret edecek başka bir belge tespit edilememiştir. E.
Çelebi 1650/1651’de gittiği Karıştıran’da Paşa’nın yapıları arasında hamamı da
sayar. 1781 tarihli bir belgede, Karıştıran menzilinde yeni inşa olunan hamam
için odun gönderilmesi istenmektedir. Dolayısıyla yapı bu tarihten önce
yıkılmış olmalıdır. Yukarıda sözü edilen 1844 tarihli kayıtta da, Paşa’nın
buradaki vakıf yapıları arasında hamama yer verilmediği görülür
Hala
karıştıran menzilinde olan emin-i izzetlü ağa huzurlarına selamlar olundukdan
sonra inha olunur ki hala karye-i mezburda bina olunan Saray-ı Humayunda bina
olunan, hammam-ı cedid olub ihrak olması lazım gelmekle tezkire tahrir ve irade
olunmuşdur. Vusulünde hammam-ı mezburun ihrakı içün on beş araba odun teslim
eyleyesün inşaallahü Teâlâ deyninize mahsub olunur vesselam.
21 Ekim1781
Hala
karıştıran menzilinde nüzul-ı emin olan izzetlü ağa hazretleri menzili-i
mezburda Saray-ı Hümayun-ı şerifde vaki kudretlü Hünkârımızın hamamı içün
yalnız yirmi beş araba odun virüb tezkiremizi hıfz eyleyesüz.
21 Ekim1781
Karıştıran Çiftliğinde müceddeden bina olunan
hamam-ı Hassanın kurudulması lazım
gelmeğin yalnız bundan yirmi beş çeki odun verilmek için tezkire verildi.
21 Ekim 1781
Büyükkarıştıran da
iki tane hamam bulunmaktadır. Hamamların biri Büyükkarıştıran da bulunan Rüstem
Paşa cami yakınlarındaki hamamdır. Bu hamam Rüstem paşa vakfına aittir. Diğer
hamam ise Karıştıranda bulunan av sarayındaki hamamdır. Bu hamamlara ait
belgeler yukarıda verilmiştir. Günümüze bu hamamlardan hiçbir iz kalmamıştır.
Demir, Fariz,
Drusipara’dan Büyükkarıştıran’a, Büyükkarıştıran Belediyesi Kültür Yayınları,
İstanbul
BOA, AE.SABH.I.
355/24849, belge tarihi: 03 Zilkade1195 / 21 Ekim 1781.
BOA, İE.EV.
10/1193, belge tarihi: 15 Safer 1091 / 17 Mart 1680.
VGMA d. 262, shf. 43, belge tarihi: 4 Zilkade
1193 / 13 Kasım 1779;
BOA, C.EV. 483/74, belge tarihi: 29 Ramazan
1217 / 23 Ocak 1803;
VGMA d. 277,
shf. 76, belge tarihi: 13 Şevval 1232 / 26 Ağustos 1817;
BOA, EV.MH.
2405/75, belge tarihi: 14 K.sâni 1300 / 26 Ocak 1885.
Karıştıran okulu
Ve
Rumeli kasabatından Nesf-i Rodoscuk’da ve Büyük Karışdıran demekle ma’ruf olan
karyede ve Anadolu kasbatından Sabancı nam kasabada innemaya muru mesacidallahi
men amene billahi ve’l –yevmil- ahir muktezasınca her birine birer cami-i
evsaf-ı kemal ve istihsanı cami-i bünyan şamih-i erkanrasih-i beyt-i mamur gibi
daru’s surur tamir ve’l cibad eylediler ki salat-ı hams ve cum’a ve a’yad
içinde ala’l vechi’l mutad Müsliminve muvahhidin ile eda oluna.
Mektep
Rüstem Paşa’nın; Tekirdağ, Sapanca ve Üsküdar’dakilerle birlikte vakfettiği
dört sıbyan mektebinden biri olan Büyükkarıştıran Mektebi ; basit mimari
kuruluşlarıyla Osmanlı döneminde köylerde cami ve mescitlerin yakınına inşa
edilen ahşap veya kâgir yapılı örneklerden biri olmalıydı. Yapı hakkında tespit
edilen tüm kayıtlar, vazife ile ilgili atama ve muhasebe kayıtlarıdır. Tespit
edilebilen 1680 tarihli bir atama kaydı, yalnızca mektep halifeliği için
düzenlenmişken XIX. yüzyıl kayıtlarında, Rüstem Paşa Camii’nin imam-hatibinin,
aynı zamanda muallim-i mekteb ve halife-i mekteb vazifelerini de üstlendiği
görülmektedir .
Büyükkarışdıran’da ve Sabancı’da ve
Kasaba-i Üsküdar!da tenzil-i asumani ve vahy-i Rabbani ve esas-ı din-i kavim ve
Mübin sırat-ımustakimi izazen ve ikramen bu dört mevzi’in her birinde dahi
birer mektephane inşa ettiler ki kasaba-i mezbureden sabiyyat-ı muhtacine
ta’lim-i Furkan-ı Kerim eyleyeler.
Rüstem Paşa nurullah
merkadenin bina ve ihya eylediği cami-i şerif ve mekteb-i münifesi evkâfından
Bergos kazasına tabi Karışdıran-ı Kebir karyesinde bina eylediği han-ı kebîre
amed şud ebna-i sebil
Soylu Rüstem Paşanın yatacak yer için
bina ihya eylediği cami-i şerif ve yüksek okul arazisinden Bergos kazasına tabi
Büyükkarıştıran köyüne bina eylediği büyük hanın gidip gelen yolcular. 27
Aralık 1777 tarihli padişaha yapılan arzda Büyükkarıştıran’da yüksek okul
olduğunu göstermektedir.
Büyükkarıştıran’da Rüstem paşa
tarafından üç okul yaptırıldığı belgelerde sabittir. Bunlardan biri Fakir
fukaranın çocukları için mahalle
mektebi, Diğeri Kuranı Kerim ,Hadis ve fıkıh gibi derslerin verildiği Durur
surur dini eğitim veren okul. Diğeri de 27 Aralık 1777 Tarihli belgede geçen
Yüksek okuldur.
BÜYÜKKARIŞTIRAN
ASKERİ BİRLİKLER
Edirne
Bostancı Ocağı, Osmanlı devlet teşkilâtında Acemi Oğlanlar statüsünde olan birimdi. Edirne’deki saray bahçelerinde çalıştırılmak
üzere kurulmuştur. Edirne Bostancı Ocağı, Edirne, Kırklareli, Tekirdağ ve
Çanakkale illerimizle, bugün sınırlarımız dışında kalan Batı Trakya ve Doğu Bulgaristan’da
bulunan kırk sekiz kazanın asayişinden sorumluydu. Bunun sebebi, padişahların
avlanmak, dinlenmek, sefere katılmak veya seferi yönetmek için Edirne’de
kalmalarıydı.
Başlangıçta
saray bahçelerinin bakım ve muhafazasını yapmak amacıyla kurulan ocak, zamanla
asayişi sağlamak, isyan bastırmak, asker toplamak, devlete ait binaları
inşaatında çalışmak, devlet malını tahsil etmek, savaşa katılmak ve önemli devlet adamlarını idam etmek,
mühimmat temin ve nakletmek, çarşı ve pazarda satılan emtianın kalite ve
fiyatlarını kontrol etmek, bu husustaki kanunlara uymayanları cezalandırmak
gibi birçok görevi ifa eden bir birim hâlini alır.
Edirne
Bostancı ocağı askerlerinin bir kısmı Büyükkarıştıran sarayında ikamet
etmektedir. Padişahın Karıştıran’da ikametinde onu korumak diğer zamanlarda
Trakya’da faaliyet gösteren çetelerle ve şakilerle mücadele etmekti. Bu konuda
değişik tarihlerde yazılmış emirler bulunmaktadır.
Yıldız Murat 15.-19. Yüzyıllarda Edirne‟de Asayişi Sağlayan Bir Kurum:
Edirne Bostancı Ocağı
Trakyanın
güvenliğini sağlayan karıştıran bostacıocağı ustaları
Tarihli
belgede Rodoscuk (Tekirdağ), Şehirköy, İnecik, naiblerine vilayet ileri
gelenlerine ve iş erlerine Rodoscuk civarında zuhur eden ve ev basıp adam
katleden haydut eşkıyasının Karıştıran ustasına marifeti ile ortadan
kaldırılması.
COA.A(DVNSMHM.d.. 101-267 H-29-09-1102 M.26/06/1691
Karışdıran
ile Edirne arasında zuhur eden eşkıya ve haramilerin ele getirilerek
cezalandırılmaları ve gerekli tertibin alınması hususunda Karıştıran ustasına
hüküm.
COA.A(DVNSMHM.III. 104-10315 H-10-03-1119 M.11/06/1707
Karıştıran
obasına Hayrabolu, Malkara, Tekirdağ civarında yol kesip mal gasbeden haydut
eşkıyasının hakkından gelinmesi
COA.A(DVNSMHM.d..99-454 H-15-07-1101 M.24/04/1690
Silivri
ve İstanbul arasındaki yollarda ortaya çıkan ve eşkalleri ve kıyafetleri tarif
edilen süvari ve piyade haydut eşkıyanın yakalanması
COA.A(DVNSMHM.d..114-801
H.29-01-1115 M.14/06/1703
Uzunköprü,
Malkara, Keşan ve Hayrabolu kadılarına sabıka Karıştıran ustası el-hac Ali Usta
ve hala Karıştıran ustası Yunus Usta ve Mahmut Usta’ya kazaların ileri gelenlerine
ve iş erlerine Tekirdağ’ dan yola çıkan
ve Pavlu (Pehlivanköy) köprüsünü geçen meyve tüccarlarına saldıran mallarını
yağmalayan ve dağlara kaçan haydut eşkıyasının yakalanması
Edirne
bostancı başısına Baba-yı atik Bergos,(Lüleburgaz) Kırklareli, Havass-ı Mahmutpaşa (Havsa) kadılarına Karıştıran ustasına Ortaya çıkan
haydut eşkıyasının ele geçirilmesi için elbirliği ile gayret gösterilmesi
COA.A(DVNSMHM.d..129-59 Hicri 10-07-1131 M.29/05/1719
Mehmed Emin ve Müderris Mehmet Said’in
malikane olarak mutasarruf oldukları Vize Livası Pınarhisar mukataasına tabi
Müslüman Kızılca Mukataasının Rumbeyli (İslambey) köyü ahalisinin eşkıyanın zulüm
ve ziyade vergi taleplerinin men-i için Pınarhisar kadısı ve Karıştıran
ustasına emir yazılması talebi
COA.A(DVNSMHM.III..231-13467 H.26-02-1214 M.30/07/1724
Kırklareli
sancağı mutasarrıfına ve Karıştıran ustasına Kırklareli ile Bergos (Lüleburgaz)
arasında atlı eşkıyalar gezip yolcuları soydukları haber alındığından bunların
alakasız kimselere zarar verilmeden yakalanmaları ve İstanbul’a gönderilmesi.
Edirne’den
İstanbul’a giden Kadı Seyyid Mehmed Emin’e saldırıp oğlunu öldüren eşkıyaların
yakalanması
COA.A(DVNSMHM.d..132-66 H.10-10-1136 M.02/07/1724
BALKAN HARBİNDE BÜYÜKKARIŞTIRAN
Georges Remond Fransız savaş muhabiri
fotoğraftaki olayı şöyle anlatmaktadır. Karıştıran Köyü yakınlarında durduk.
İlerlemek istiyoruz. Bütün şiddetiyle devam etmekte olan savaştan pek uzak
bulunmuyoruz.
Önümüzde
Karıştıran’ın üstünde bir tepe ve orada
da bir Müslüman mezarlığı vardı. Bu mezarlık içinde ilk bakışta öyle korkunç ve
sonsuz gölgeler, hayaller şekilleniyordu ki, gece karanlığında başka şekiller
alarak savaşa katılmak ve müthiş patlamalarıyla yeri göğü titreten topların
seslerini daha da şiddetlendirmek için oraya gelmiş korkunç devlere benziyordu.
Karıştıranda ateş yakmak için evler
yıkılmıştı. Odun bulmaya gönderdiğimiz adamlarımız ellerinde iki kapı kanadı ve
birkaç sandıkla geldiler.
31 Ekim sabahı tam savaş alanına gitmek için
yola koyulmak üzereydik ki Karıştıran tarafından birden bire bir insan sürüsü
beygir, arabalar, toplar karmakarışık bir şekilde ortay çıkıverdi. Bu kalabalık daima artıyor ve köprü üstünde
toplanıyordu. Bu defa şüpheye mahal yoktu ki ,Osmanlı ordusu yenilgiye uğramış,
düzensiz bir şekilde geri çekiliyordu…Yolun bir ucundan, ufkun sonuna ulaşan
diğer ucuna kadar adeta karınca yuvası gibi insan kaynıyordu.
ATATÜRK BÜYÜKKARIŞTIRANDA
Atatürk Trakya manevralarına katılmak üzere 17 Ağustos günü refakatlerindeki zevat öyle yemeğini Çerkezköy’de yemişler ve kısa bir dinlenmeden sonra trenle Lüleburgaz’a giderek orada bulunan tayyare karargahına geçmişlerdir. Saat 16 da Atatürk Büyükkarıştıran köyünde bulunan Kolordu Komutanlığında harekat amirleri ile uzun uzun görüşmüş ve etraflı tafsilat almışlardır. Saat 16.30 Karıştıran’dan hareket edilmiş ve bu köyün takriben 5 km. Güneyinde bir mevkide durularak motorlu kıtalarımız gözden geçirilmiştir. Atatürk Tetiklerden sonra yanındakilerle beraber saat 19 da Çorlu’ya teşrif etmişlerdir.